عسلویه

شهرستان عسلویه پایتخت انرژی ایران

عسلویه

شهرستان عسلویه پایتخت انرژی ایران

شهرستان عسلویه، بر اساس مصوبه ۹ خرداد ماه ۱۳۹۲ هیئت وزیران، شهرستان محروم و کمتر توسعه یافته محسوب می گردد. بله پایتخت انرژی ایران شهرستان محرومه. عجیب نیست دیگه اینجا جمهوری اسلامی ایرانه ...

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

جغرافیای سیاسی عسلویه

حرم، تمامی و مالکی، گاه در محدوده بخش کنگان قرار داشت و گاه به بخش گابندی (گاوبندی) منضم می شد. بر اساس سند ۲۹۳ / ۴۰۵۷۵ با شناسه بازیابی ۱۲

/ ۱ / ۴۶۸۰۸ ، مورخ ۱۳۳۶ - ۱۳۳۷، استانداری فارس، موجود در مرکز اسناد ملی ایران، انتزاع ۳ دهستان از بخش کنگان و الحاق آن به بخشداری گاوبندی اعلام می گردد. | در سند ۳۳ برگی ۲۹۳ / ۳۹۹۳۲ با شناسه بازیابی ۱۲

/ ۱ / ۴۶۱۷۱ مورخ ۱۳۳۹ - ۱۳۴۰، استانداری فارس، به مصوبه هیئت وزیران در ایبن خصوص اشاره می گردد.

بر اساس تصویب نامه شماره ۵۸۸۶۲ت ۲۱۲۳۸ مورخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۰، بخش عسلویه با ترکیب دهستان های عسلویه و نای بند در شهرستان کنگان شکل گرفت.

تقسیمات کشوری

شهرستان عسلویه (تاریخ تأسیس: ۱۳۹۱)، به مرکزیت بندر عسلویه، دارای ۲ بخش و ۴ دهستان می باشد: -

1. بخش مرکزی (تاریخ تأسیس: ۱۳۸۰)، با کد تقسیماتی ۱۰۷۹۵، به مرکزیت بندر عسلویه، شامل دهستان های:

١. دهستان اخند (تاریخ تأسیس: ۱۳۹۱)، به مرکزیت روستای اخند

٢. دهستان عسلویه (تاریخ تأسیس: ۱۳۶۵)، با کد تقسیماتی ۴۰۰۸۲، به مرکزیت بندر عسلویه

۲. بخش چاه مبارک (تاریخ تأسیس: ۱۳۹۱)، به مرکزیت روستای چاه مبارک، متشکل از دهستان های:

١. دهستان نای بند (تاریخ تأسیس: ۱۳۶۵)، با کد تقسیماتی ۴۰۰۸۳، به مرکزیت روستای زبار

٢. دهستان چاه مبارک (تاریخ تأسیس: ۱۳۹۱)، به مرکزیت روستای چاه مبارک.

ایجاد شهرستان عسلویه

بر اساس مصوبه شماره ۲۰۰۶۵۳ مورخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۱، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۱، بنا به پیشنهاد شماره

۱۹۵۶۴۴ - ۴۲ - ۴ - ۱

مورخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۸۹ وزارت کشور و به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری (مصوب ۱۳۶۲) تصویب نمودند:

الف. مرکز دهستان نای بند از توابع بخش عسلویه شهرستان کنگان استان بوشهر، از روستای چاه مبارک به روستای زبار منتقل می گردد.

ب. دهستان اخند به مرکزیت روستای اخند از ترکیب روستاها، مزارع و مکانهای زیر مطابق نقشه ۱

: ۲۵۰۰۰۰ پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» می باشد، در تابعیت بخش عسلویه شهرستان کنگان ایجاد می گردد:

ایجاد بخش عسلویه پیش از آن که عسلویه به بخش تبدیل گردد، در قالب دهستانهای آل

 

 

.. اخند ۲. بوتنگ ۳. ده نو ۴. عسکری ۵. کلات ۶. گوداخند.

ج. دهستان چاه مبارک به مرکزیت روستای چاه مبارک از ترکیب روستاها، مزارع و مکانهای زیر مطابق نقشه ۱

: ۲۵۰۰۰۰ پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» می باشد، در تابعیت بخش عسلویه شهرستان کنگان ایجاد می گردد:

١. بندو ۲. بستانو ۳. تنگ وج وج ۴. جلالات ۵. چاه مبارک ۶.خیارو ۷. دزدانه ۸. زمینو 9. سهمو شمالی ۱۰. سهمو جنوبی ۱۱. سواحل ۱۲. عین الساده ۱۳. مروع ۱۴. نحیر.

د. بخش چاه مبارک به مرکزیت چاه مبارک از ترکیب دهستانهای نای بند و چاه مبارک در تابعیت شهرستان کنگان ایجاد می گردد.

ها شهرستان عسلویه به مرکزیت شهر عسلویه، از ترکیب بخش های زیر در تابعیت استان بوشهر ایجاد می گردد:

1. بخش مرکزی به مرکزیت شهر عسلویه، شامل دهستانهای عسلویه و اخند و شهر نخل تقی

۲. بخش چاه مبارک.

حقوق اسلامی از دانشگاه مشهد (۱۳۵۵) گردید و همزمان تحصیلات حوزوی را نزد پدر روحانی اش حجت الاسلام سید محمد طاهر شهریاری (شفیق) و استادان حوزه علمیه مشهد، مانند آیت الله عباس واعظ طبسی و آیت الله خامنه ای فراگرفت.

در برپایی و ساماندهی راهپیمایی علیه رژیم استبداد پهلوی و پخش اعلامیه در پادگان ها و مبارزه با جریان های فکری الحاد و نفاق در خورموج، نقش کلیدی و تعیین کننده داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر به تدریس در دبیرستان ها، مسئولیت هایی چون فرماندهی کمیته انقلاب و ریاست بنیاد مسکن انقلاب خورموج را برعهده داشت.

در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت جست و در مرجله دوم آن با کسب ۲۷۹۲۰ رأی از مجموع ۳۳۰۴۵ رأی مأخوذه اکثریت مطلق ۸۴

/۴ ٪

) به عنوان نماینده مردم رودباران (شهرستانهای جنوبی استان بوشهر) به پارلمان راه یافت.

به دلیل سن اندکش (۲۴ سالگی)، به عنوان منشی هیئت رئیسه سنی مجلس برگزیده شد. در مدت کوتاه وکالتش، عضو فعال کمیسیون کشاورزی و عمران روستایی مجلس بوده و از استیضاح کنندگان دکتر سید ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور اسلامی ایران بود.

سرانجام در شامگاه 7 تیر ماه ۱۳۶۰، در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران، در سن ۲۷ سالگی آسمانی شد و پیکر پاکش زینت بخش گورستان زادگاهش روستای بحیری گشت.

میان دوره این نماینده مجلس، حجت الاسلام سید محمد حسین محمدی، در سال ۱۳۱۷ در روستای بوالخیر از توابع شهرستان تنگستان به دنیا آمد.

تحصیلات حوزوی را تا مقطع خارج فقه و اصول ادامه داده و پس از

حوزه انتخابیه عسلویه

نمایندگان مردم شهرستانهای تنگستان، دلوار، دشتی و کاکی در مجلس شورای اسلامی، که در دوره نخست به نام حوزه انتخابیه رودباران شناخته می شد، عبارتند از:

دوره اول: نماینده شهید، میربهزاد شهریاری، در روز جمعه ۱۷ دی ماه ۱۳۳۳ در روستای بحیری از توابع شهرستان دشتی زاده شد.

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و دوره متوسطه را در یکی از دبیرستانهای شهر بوشهر طی کرد و پس از اخذ دیپلم، موفق به دریافت مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی -گرایش فقه و مبانی

 

شهادت میربهزاد شهریاری، در حادثه هفتم تیر ماه ۱۳۶۰، در انتخابات میان دوره ای موفق به کسب ۳۸۴۲۵ رأی از مجموع ۵۰۲۵۱ رأی مأخوذه اکثریت مطلق ۷۶ / ۴ ) گردیده و به عنوان نماینده حوزه انتخابیه رودباران به پارلمان راه یافت.

دوره دوم: نماینده مجلس، حجت الاسلام ابراهیم جمال یوسفی دشتی، در سال ۱۳۱۸ در شهر خورموج دیده به دنیا گشود.

تحصیلات دینی خود را تا دوره خارج فقه و اصول در مدارس علمیه شهر قم طی کرد. در سال ۱۳۵۲ مدرسه علمیه رسالت قم را تأسیس نمود. این مدرسه به مرور به یکی از مدارس انقلابی قم تبدیل شد، که در ماجرای ۱۹ دی ۱۳۵۶، بسیار فعال بوده و از پایگاه های اصلی مبارزه با رژیم پهلوی به شمار می رفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده امام و امام جمعه شهرستان بوشهر منصوب گشت و همزمان مسئولیت نظارت بر مدرسه علمیه رسالت و عضویت در هیئت مدیره مدرسه عالی تربیت و قضایی طلاب استان بوشهر را نیز بر عهده داشت.

در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت جست و با کسب ۴۵۲۶۷ رأى از مجموع ۶۱۰۳۰ رأی مأخوذه (اکثریت مطلق

۷۴ / ۲ )، در مرحله نخست، در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۳، به عنوان نماینده مردم رودباران به پارلمان راه یافت و به عضویت کمیسیون سیاست خارجی مجلس درآمد. در نخستین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان بوشهر نامزد شد و با کسب رأی اعتماد مردم قدرشناس استان، به مجلس خبرگان راه یافت.|

پس از پایان دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری،

به تدریس در حوزه علمیه و تألیف کتب دینی پرداخت.

دوره سوم: نماینده مجلس، دکتر سید کمال الدین شهریاری، در سال ۱۳۳۱ در خانواده ای خورموجی الأصل، در شهر تهران زاده شد.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری از دانشگاه تهران و دکتری تخصصی شهرسازی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بوده و مدت ۸ سال نیز نماینده مردم شهرستان های جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی بوده است:

١. دوره سوم: با کسب ۲۳۶۸۸ رأى از مجموع ۴۶۵۱۱ رأى (اکثریت مطلق ۵۰ / ۹ ./)، در مرحله دوم، در تاریخ ۲۳ اردی بهشت ماه ۱۳۶۷ ٢. دوره چهارم: با کسب ۳۰۷۳۶ رأی از مجموع ۸۲۸۷۸ رأی اکثریت نسبی ۳۷٪)، در مرحله اول، در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۷۱.

نایب رئیسی اول کمیسیون مسکن، شهرسازی و راه و ترابری در مجلس، معاونت وزیر مسکن و شهرسازی (۱۳۷۵-۱۳۷۶) و عضویت در هیئت مدیره بانک مسکن در کارنامه اجرایی وی به چشم می خورد.

با سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر (۱۳۶۶-۱۳۶۷) و دانشگاه تهران (۱۳۷۳–۱۳۷۴)، در حال حاضر، با رتبه علمی

استادیاری»، به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی تهران - واحد علوم و تحقیات اشتغال داشته و در عین حال، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی را نیز بر عهده دارد.

دوره چهارم: سید کمال الدین شهریاری (متولد ۱۳۳۱، تهران) دوره پنجم: نماینده مجلس، حجت الاسلام دکتر عبدالله حاجیانی،

 

در سال ۱۳۳۴ در شهر آبدان از توابع شهرستان دیر دیده به دنیا گشود.

تحصیلات کلاسیک را ششم نظام قدیم ادامه داده و سپس به حوزه علمیه قم رفته و تا مقطع خارج فقه و اصول، به تحصیل علوم و معارف اسلامی پرداخت. همزمان موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی (Ph

.

D ) الهیات و معارف اسلامی نیز گردیده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سمت هایی چون مدیرکلی سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر، امامت جمعه موقت شهرستان بوشهر و امامت جمعه شهرستان دیر به خدمت به مردم مؤمن استان همت گماشت.

در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت جست و با کسب ۴۳۲۵۳ رأی از مجموع ۱۱۶۷۹۲ رأی مأخوذه (اکثریت نسبی ٪۳۷)، در مرحله اول، در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۷۴، به عنوان نماینده مردم ۸ شهرستان دشتی، کا کی، تنگستان، دلوار، دیر، کنگان، جم و عسلویه به پارلمان راه یافت.

پس از تفکیک حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان به دو حوزه، در ششمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه شرکت کرد و با کسب ۴۷۹۲۰ رأى از مجموع ۹۳۵۹۴ رأی مأخوذه (اکثریت مطلق ۵۱

/ ۲۰ ٪

)، بار دیگر بر کرسی وکالت مردم جنوب استان بوشهر تکیه زد.

حضور وی در دیگر دوره های انتخاباتی مجلس (مانند دوره هشتم با ۹۰۲۷ رأى)، با شکست توأم بوده و از آن پس مشاور مدیرعامل منطقه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه و امام جمعه موقت شهر نوبنیاد آبدان می باشد.

دوره ششم: حجت الاسلام دکتر عبدالله حاجیانی (متولد ۱۳۳۴، آبدان دیر)

دوره هفتم: قیصر صالحی (متولد ۱۳۴۷، بیدخون عسلویه)

دوره هشتم: نماینده مجلس، دکتر عسکر جلالیان، در سال ۱۳۴۶ در محله قلعه باغ انارستان شهرستان جم زاده شد. |

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش انارستان، دوره راهنمایی را در شهر ریز و مقطع متوسطه را در بندر کنگان گذراند. پس از اخذ دیپلم، تحصیلات عالیه را در رشته زبان و ادبیات عرب پی گرفت و موفق به دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی تهران و دکتری تخصصی از دانشگاه لبنان گردیده است.

در ضمن دارای مدرک دکتری تخصصی علوم ارتباطات و همچنین دکتری تخصصی حقوق بین الملل از دانشگاه تهران نیز می باشد.

در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت جست و در مرحله دوم، در روز ۶ اردی بهشت ماه ۱۳۸۷، با کسب ۲۷۱۲۰ رأی از مجموع ۵۱۰۶۲ رأی مأخوذه (اکثریت مطلق ۵۳

/ ۱۱ ./)، به عنوان نماینده مردم شهرستان های دیر، کنگان، جم و عسلویه به پارلمان راه یافت و به منصب نایب رئیسی کمیسون انرژی دست یافت.

پس از تحریم بنزین و تولید بنزین پتروشیمیایی در سال ۱۳۸۹، وی از افرادی بود که آن را سرطان زا و غیر اقتصادی می دانست.

فعالیت در حوزه کارشناسی کشورهای عربی و خاورمیانه وزارت خارجه و تدریس در دانشگاه های تهران، با رتبه علمی «استادیاری» در کارنامه علمی و اجرایی او مشاهده می شود.

وی از تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۱، به سمت معاونت پارلمانی دانشگاه پیام نور منصوب گردیده است.

دوره نهم: نماینده مجلس، حجت الاسلام دکتر موسی احمدی، در روز اول فروردین ماه ۱۳۴۱ در شهر بنک از توابع شهرستان کنگان چشم به جهان گشود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی